onsdag, februari 07, 2007

Och så dog liten mor!

Kl. 16.05 dog liten mor. Liten syster kom hem från New York idag. Jag tror mor väntade. Stor syster åkte hem kl. 15.00. Liten syster och jag höll mor i varsin hand och tjitt tjattade som vanligt hela tiden om ditten och datten. Då bestämde sig mor för att kila vidare. Lugnt och odramatiskt tog hon kortare och kortare andetag för att till slut helt sluta andas. Liten syster och jag grät hejdlöst för att senare skratta hysteriskt. Liten mor förstår. Det är så vi gör.

Efter kort överläggning med personalen på Ersta bestämdes att de skulle göra ordning liten mor och jag och liten syster skulle bege oss till SÖS för att meddela far att han blivit änkling. Så skedde. Efter lite roddande på SÖS så att far fick eget rum vid meddelandet så meddelades det. Far nickade och sa
- Vi har i alla fall varit gifta i 40 år och några år var faktiskt bra.
Det blir bra det här far. Vi fixar det här. Vi fixar faktiskt allt.

Liten syster och jag hade nu 1,5 timme att slå ihjäl. (Puts lustigt)
Så vad göra.
- Jag vill ha vin, sa jag
- Jag med, sa liten syster.

Vi hittade 91:an på söder. Inte det bästa, men passande. Vi drack rödvin och åt oxfiletsmörgås med bearnaise. Och bestämde att den 7:e februari varje år ska vi gå på 91:an och festa och fira mor. Det kommer att bli skitbra! Se ya liten mor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag beklagar sorgen, det är tur ni har varandra nu.
Tänker på er.
kram Sabina

Maja sa...

Ja, det är verkligen tur att liten syster finns. Vi skrattar lika mycket som vi gråter. Tack för omtanken.