lördag, februari 17, 2007

Begravningsförberedelser.

Igår hade vi möte med mannen som ska hålla i mors begravning. Stackars man.

Han hade föreslagit kl. 19 hemma hos pappa. En fredag. Allvarligt mannen i fråga kan inte ha något liv.

När jag kommer dig sitter mannen och dricker te ur en mugg där det står "moderaterna" tryckt över hela muggen. Den har pappa serverat mannen te i! Vi börjar gå igenom ceremonin. Pappa säger snabbt att
- Du behöver inte tala om min fru. Jag menar du känner ju inte henne. Det gör min syster istället.
Mannen såg lite frågande ut. Far går vidare med att ändå ge mannen en punktlista där han beskrivit mor. Medans far läser detta papper börjar det brinna i det. Lite kalabalik uppstod.

Vi fortsätter med att bestämma att mannen ska sjunga "sakta vi gå genom stan" Monica Zetterlund och en Ted Gärdestadlåt. Mannen såg nöjd ut. Vi berättade sedan att vi skulle ha tre låtar från CD. Mannen såg inte nöjd ut. Mannen såg ännu mindre nöjd ut när jag och far spelade de tre låtarna. Mahalia Jacson - Go tell it on the mountain. Elvis Presley - Are you lonesome och On my mind. När far sjöng med för full hals trodde jag mannen skulle börja gråta. Ok far sjunger hellre än bra. Vi ska försöka få honom att inte sjunga i kapellet.

Avslutningsvis såg vi Anja ta brons. Då log nog mamma från där hon är.

Inga kommentarer: