lördag, september 01, 2007

Folke

För väldigt länge sen, typ i ett annat liv, jobbade jag på ICA Östermalm. Där var det en man som handlade varje dag, Folke hette han, han betalade alltid i min kassa. 1 lättöl, ett litet paket Marikex och en burk sardiner köpte Folke varje dag. Folke kallade mig alltid för "Vackra Maja". Folke berättade att de enda han pratade med var tjejen på systemet, killen i tobaksaffären där han lämnade in tipset och jag. Folke kom in i butiken varje dag.

En dag utblev han, jag kände mig faktiskt lite orolig och undrade var han var. Nästa dag var Folke tillbaka. Jag frågade honom vart han varit, hade han kanske rest bort över dagen? Folke tittade undrande på mig och sa.

- Jag tvättade min skjorta, hur skulle det se ut om jag gick ut i bar överkropp.....

2 kommentarer:

Sabina sa...

Ja du vissa kunder lämnar efter sig en slags tomhet då dom uteblir en dag så där, jag vet då jag oxå i ett annat liv för mycket länge sedan jobbade på Ica Sätuna här i M.

Maja sa...

Folke skrev faktist brev till mig en lång period efter att jag slutat. Sen slutade breven komma. Kanske blev han för gammal eller tröttnade för att jag väldigt sällan svarade. Lite sött när jag tänker på det. Jag var sjutton år och han var säkert sjuttiosju! Jag väljer att bortse från det ev. "fula gubben" spåret.