torsdag, februari 28, 2008

Begåvningsreserven

Jag refererade till en person och sa
- Han tillhör inte begåvningsreserven precis. (Och menade då att han inte var speciellt begåvad)

Personen jag pratade med sa då till mig att jag nog använda uttrycket felaktigt. Att jag skulle säga att han tillhörde begåvningsreserven om jag ville påpeka att han inte var vidare värst smart. Personen förklarade att begåvningsreserven är typ dom som sitter på avbytarbänken och inte får vara med..typ reservlaget.

Jag å min sida menar att begåvningsreserven är de som är väldigt smarta.

Jag har nu googlat det här och får inte rätsida på det. Det tycks som om vi båda har rätt, vilket ju känns märkligt då det har diametralt olika betydelse.

Vad tycker ni, vill ni eller vill ni inte tillhöra begåvningsreserven. Då utgår jag från att alla vill vara lite smartare än alla andra för det vill vi väl?

9 kommentarer:

Sus sa...

För mig är nog begåvningsreserven (intelligensreserven) den delen som helt enkelt inte är så jädrans smarta.
Men jag vet att det kan betyda motsatsen. Mycket märkligt.

UNgefär som grina.
I Skåne betyder det skratta. Här i Tjockhult så gråter man..

TrickyTricky sa...

Jag håller med den personen du pratade med, det är de inte så smarta som tillhör begåvningsreserven, som att vara reserv i matchen, inte få starta.
Tänk i hockeytermer så klarnar det tror jag....*L*

Maja sa...

Känns som jag är rätt ensam om att tycka att begåvningsreserven är de extra begåvade, eller är jag gammal kanske. På 50-talet pratades det om begåvningsreserven. Tanken var att det fanns en del av Sveriges ungdom som hade kapacitet för högre studier men som i dåtidens skolsystem inte fick tillgång till det.

Ska nog sluta använda uttrycket då det råder så pass delade meningar.

Inte alla klubbar i bagen, var det någon som sa idag. Det var bra.. :)

Maja sa...

klubbor i bagen, naturligtvis...

Maria sa...

Hej Maja!
Det är allt du som har rätt och de andra som missförstått innebörden i begreppet "begåvningsreserven". Uttrycket avser den del av en befolkning som är högt begåvade och lämpliga för högre studier men som av någon anledning inte har studerat vidare.

Gyrot sa...

Jag har också funderat på det där utan att komma fram till något svar, men nu i dagarna läste jag David Lagercrantz "Syndafall i Wilmslow" och där använder han det i betydelsen att någon som tillhör begåvningsreserven är smart.

Jag har också funderat på det där utan att komma fram till något svar, men nu i dagarna läste jag David Lagercrantz "Syndafall i Wilmslow" och där använder han det i betydelsen att någon som tillhör begåvningsreserven är smart.

Vill du ha uttryck för att någon är mindre smart rekommenderar jag detta inlägg.

Kerstin sa...

Begreppet "begåvningsreserv" användes för mer än 60 år sedan, då bar en mycket liten del av befolkningen fick högre utbildning, för att poängtera att det fanns många unga människor som var begåvade och som skulle kunna användas bättre i samhället om de fick en chans till en sådan högre utbildning.

Själva tanken på denna begåvningsreserv var en av orsakerna till att man bestämde att man skulle ge alla en chans till bättre utbildning och alla som var begåvade, men som hittills inte fått en möjlighet att använda sin begåvning (pga fattigdom, att de kom från icke-studera hemmiljöer etc) till högre utbildning - till samhällets fromma.

Alltså, att tillhöra begåvningsreserven var, precis som Maja föreslår, att vara begåvad men inte ha fått en chans att använda begåvningen, att vara en outnyttjad begåvning.

Sedan har väl unga människor, som inte kunnat svenska så bra, fått för sig att de som tillhörde begåvningsreserven var de lite dummare. Orsaken till att denna användning av ordet kommit i bruk är alltså dåliga kunskaper i svenska språket.

Jag ska inte säga om jag anser att de som använder ordet så tillhör bevåvningsreserven eller inte :-)

Anonym sa...

This cream includes warm and plant based substances to offer its consumers a [url=http://lfcream.com]cost of lifecell[/url] and before long you may have to do one more lift. buy lifecell cream Bovine collagen works for your skin http://lfcream.com in ingredients, preservatives and even the level of caffeine.

Unknown sa...

Kan också användas sarkastiskt.