fredag, januari 11, 2008

Märkligt

Jag tar vatten, säger jag när jag blir bjuden vin på bokklubben. Då som i ett trollslag stannar allt upp.
- Vadå, vatten, säger alla unisont. Varför då?
- Jag brukar ta vit månad i januari och september, svarar jag.
- Varför då? Det är ju så himla trevligt och gott med vin, jag skulle aldrig ta en vit månad.
- Jag brukar ju göra det, för att se om det är några problem.

Sen blir det faktiskt en lång diskussion om hur trevligt, gott och mycket bättre det är att dricka vin. Jag försöker säga att det här kanske är kärnfrågan, varför kan vi inte umgås utan alkohol. Varför kan vi inte en fredagkväll vara utan vin. Ingen har lust, ork eller intresse att diskutera detta. Det är då jag hör mig själv säga, men ok då jag tar ett glas vin. Jag dricker två glas vitt vin till middagen och säger tack för mig kl. 22.30. Jag känner mig faktiskt inte alls nöjd med mig själv just nu. Och jag hävdar bestämt att man inte behöver dricka alkohol vid varje get together.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller helt och klart med dig.. Drack själv Cola i går med Anton. Det verkar finnas en åsikt om att så fort man träffas och äter god mat så måste man dricka alkohol.. Vissa tycker även att det inte är några problem när de dricker vin varje helg.. håller inte med eftersom jag som du sett den tråkiga baksidan av det hela.. Det roliga är faktiskt att man träffas.. Stå på dig tjejen.. Kramar i massor..

Sabina sa...

Ja jag håller helt med dig, men vi dricker väldigt lite här.
Jag tycker inte att det är så gott, jag är lite konstig.
Hur som helst, känns lite konstigt att säga vi dircker nästan ingenting här när jag sitter och är bakis som faaan idag, men som sagt det är väldigt sällan.

Hur som helst, man skall göra som man själv känner det är viktigast att man inte mår dåligt av sitt val.

Kram på dig.

TrickyTricky sa...

Det är inte ok att liksom få någon att känna sig som lite utanför och avig för att man vill tacka nej till alkohol. Jag önskar att jag klarade av en vit månad men det är för mycket som dyker upp hela tiden (ja jag vet dålig ursäkt).

Maja sa...

Maria: Idag är det cola och videokväll med de fyra 19-åringarna som hjälpt mig måla "grottan" idag. De tre rummen är nu vita.Det blev jättefint!
Köket är fortfarande väldigt rött...

Sabina: "Att inte må dåligt av sina val"! Otroligt klokt. Tack.

Tricky: Visst klarar du en vit månad! Du verkar vara en otroligt stark kvinna. Sen ska man ju inte heller låtsas om som det inte är både gott och njutfullt med alkohol.