söndag, november 26, 2006

Inte Stockholmare...

På Sturehof sist frågade en man. Var kommer ni ifrån. Jag svarade härifrån. Nej, jag menar vilken stad, fortsätter han.
- Jag är Stockholmare, härifrån alltså! svarar jag.

Hans kompis säger, du är inte, som han uttryckte sig, urstockholmare!
-Jag är ju född här, sa jag.
- Men vad kommer din mamma ifrån? frågar han.
- Djursholm.
- Och mormor? fortsätter han
- Djursholm.
- Och morsmors mor? fortsätter han. Han ger inte upp.
- Djursholm.
Ja ha. Okej da.

Han ville inte forstsätta prata om att jag själv var uppvuxen i Farsta. Stockholms äldsta förort! Det tyckte han inte var speciellt intressant.

Kvällen avslutades med att han insisterade att bjuda mig på hummerlunch i veckan. Han tyckte mitt liv verkade torrt och innehållslöst då jag bara ätit det en handfull ggr i mitt liv. Lider inte själv nämnvart av det. Tycker faktiskt att mitt liv är ganska komplett just nu, så jag struntar nog hummerlunchen.

Inga kommentarer: